Tuesday, September 11, 2012

Jom Masak Nasi Arab


Assalamualaikum pembaca budiman.

Seperti yang saya janjikan, disini saya tampalkan resepi nasi arab simple versi myluvbakery.
Kalau sesapa yang baru-baru berjinak nak masak nasi arab, bolehlah cuba. Gerenti senang dan cepat.

Bahan-bahan :

1 kg Beras Basmathi ( Saya guna brand PUSA)
Ayam potong 4 ( saya guna 2 potong jer, kalau 2 kg Beras baru guna 4 potong)
2 labu bawang besar
6 ulas bawang putih
2 sudu besar tomato puri
3 sudu makan minyak sapi ( saya guna 2 sudu makan + 2 sudu makan minyak biji bunga matahari)
4 sekawan untuk menumis ( Kulit kayu manis, bunga lawang, cengkih, buah pelaga)
1 kuib perasa ayam knorr
1/2 tin susu cair
2 sudu makan rempah campuran ( ayam, daging, kurma @ apa-apa jer yang ada, saya guna rempah gulai kawah)
Kunyit dan serbuk lada dan garam ( perap ayam)
Air- mengikut sukatan beras ( beras 4 pot, air 5 pot)
Sedikit garam
Setitik pewarna kuning
Bawang goreng dan kismis untuk hiasan


Cara-cara :

1) Basuh dan rendam beras Basmathi sekurang-kurangnya 1/2 jam.
2) Lumurkan kunyit, serbuk lada hitam dan garam pada ayam serta perap untuk 15 minit.
3) Panaskan minyak sapi dan minyak serta tumis 4 sekawan.
4) Tumiskan bawang putih dan bawang merah (potong dadu)
5) Masukkan tomato puri dan rempah campuran.
6) Masukkan ayam, susu, air,kuib knorr atau garam dan pewarna (jika perlu)
7) Biarkan mendidih @ hingga ayam empuk
8) Masukkan beras dan tutup hingga nasi masak.
9) Bila hampir masak, kacau dan masukkan bawang goreng dan kismis.
10) Sedia untuk dihidang.

Selamat Mencuba.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...