Wednesday, August 24, 2011

Ya Allah Ya Tuhanku..Kau Tabahkanlah hatinya

Salam Pagi To all my followers and readers..
Semoga anda berada dalam lindungan kasih sayang dan rahmatNya.

Pagi tadi mendengar berita di radio..dua kanak-kanak maut dirempuh kereta dalam perjalanan pulang dari sekolah. hati saya sebak sangat dan saya menangis tersedu-sedu bila memikirkan perasaan ibu yang kehilangan anak ini. Ya Allah Ya Tuhanku..begitu berat dugaan yang Kau berikan padaku..berat lagi dugaan ibu itu. Hilang dua anak dalam sekelip mata..bagaimana sekiranya aku berada ditempatnya. Aku pastinya tidak mampu menerimanya.

"Ya Allah Ya Tuhanku..Kau berikanlah segala kekuatan untuk ibu ini menerima dugaanMu. Kau tabahkanlah hatinya untuk menerima ujian yang Kau berikan padanya". Takziah buat keluarga arwah raja Zulkarnain dan Raja Nur Elia.

Begitulah putaran kehidupan. Kita sebagai hambaNya harus sentiasa bersedia untuk menerima apa saja kemungkinan yang bakal terjadi. Seperti saya, siapa sangka baby yang sihat wal-afiat tanpa sebarang masalah kesihatan boleh diambil pergi dalam sekelip mata. Itulah lumrah kehidupan. Yang pahit harus ditelan jua.
Apa-apapun sama-samalah kita berdoa agar kita semua dibawah lindungan kasih sayangNya dan dijauhkan dari segala bala dan bencana.

Doa untuk memohon perlindungan Allah Ta’ala agar tidak tertimpa musibah yang datang secara tiba-tiba. Doa tersebut berbunyi sebagai berikut:

بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ
فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ
'BISMILLAAHIL LADZII LAA YADLURRU MA'AS MIHI SYAI'UN FIL ARDLI WALA FIS SAMAA'WAHUWAS SAMII'UL 'ALIIM' (dengan nama Allah, dengan nama-Nya tidak akan berbahaya sesuatu yang ada di bumi maupun yang ada di langit, dan Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui)

(AHMAD - 497) : Dari Aban Bin Utsman dari Utsman bahwa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Barangsiapa membaca 'BISMILLAAHIL LADZII LAA YADLURRU MA'AS MIHI SYAI'UN FIL ARDLI WALA FIS SAMAA'WAHUWAS SAMII'UL 'ALIIM' (dengan nama Allah, dengan nama-Nya tidak akan berbahaya sesuatu yang ada di bumi maupun yang ada di langit, dan Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui) sebanyak tiga kali, maka tidak akan ditimpa musibah mengejutkan hingga malam hari, dan barangsiapa membacanya di waktu sore maka tidak akan ditimpa musibah mengejutkan hingga pagi hari jika Allah menghendaki."

Wassalam.

Sumber :www.eramuslim.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...