Sunday, May 29, 2011

Kisah di Tanah Kubur (part 1)

Ahlan wasahlan to all my reader an follower
harap semuanya berada dlam rahmatNya
Kali ini saya nak cerita kisah-kisah di tanah kubur. Maklumlah setiap minggu saya akan ke kubur arwah baby Shafiy. Macam-macam bende yang bolehh saya ceritakan pasal kubur ni
Dulu bila sebut pasal kubur jer macam-macam yang menjelma dalam pemikiran saya. Saya akan terbayang tempat yang sunyi-sepi an semak samun

Yang ada hanyalah batu nisan yang berceracak.Tempatnya mestilah jauh dihujung kampung. Setiap kali terbayang akan kubur setiap kali itulah bulu roma akan meremang kadang-kadang tak boleh tidur dibuatnya. Maklumlah dulu-dulu asrama kat sebelah kubur aje. Jadi, bila sebut pasal kubur je 1001 perkara yang mengerikan dan menyeramkan akan bermain di kotak fikiran saya dan mungkin jua segelintir daripada pembaca semua kan..

Tapi sejak 13/12/2010 semua bayangan saya mengenai kubur hilang begitu saja. Malah tanah perkuburan di Selat Klang seakan-akan menjadi rumah kedua saya. Hati saya akan tenang bila berada di kubur arwah baby Shafiy.Melawat kuburnya adalah satu agenda wajib dalam hidup saya kini Saban minggu melawat kubur ada-ada jer peristiwa yang berlaku. Kadang-kadang bila datang ramai orang kat kubur kerana menghantar penghuni baru.

Kubur baru boleh dikatakan tiap-tiap hari digali. Kalau kat tanah perkuburan ni kubur orang dewasa dan kanak-kanak diasingkan.Kalau tengok dari segi ratio lebih banyak kubur orang dewasa di gali berbanding kubur kanak-kanak.
Sepanjang tempoh 5 bulan ni jer kubur baru kanak-kanak dalam 50 kot tapi kubur orang dewasa dah beratus-ratus kot.

Bila saya datang ke kubur jer seringkali saya termenung mengenangkan nasib saya. Sekurang-kurangnya orang yang kat 'dalam' tu dah pasti tanah kuburnya kat sini tapi saya? entah kat mana lah agaknya..Kadang-kadang pulak saya terfikir bagaimanalah nasib orang kat 'dalam' tu agaknya. Betullah kata para bijak pandai menziarahi kubur boleh menginsafkan kita menziarahi kubur juga boleh mengingatkan kita pada mati..dan mati itu sememangnya pasti datang..cuma bila dan bagaimana itu adalah Rahsia Allah..

Bila datang ke sini kadang-kadang saya jumpa orang yang sama
maksudnya dia pun sama cam saya datang tiap-tiap minggu
Ada tu datang masa hantar jer lepas tu terus tak muncul
Ada kubur meriah je hari minggu ngan anak cucu datang baca Yasin
Ada kubur sunyi sepi jer
So, bagi sesiapa terutamanya ibu bapa dah meninggal
kalau ada masa lapang dan kesenangan waktu
Pergilah melawat kubur mereka
Sedekahkanlah Al-fatihah buat mereka
Sesungguhnya itu jelah yang diharapkan daripada anak-anaknya

Satu hari seperti biasa saya akan ke kubur arwah Baby
Sedang saya duduk membersihkan kubur arwah tiba-tiba terpandang kelibat seseorang
"Assalamualaikum....
Siapakah atau apakah ia? Nak tahu ke? Bacalah next entry ya..
Wassalam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...